Case

Leusden Buiningpark

Sportcentrum Buiningpark Leusden overbrugt hoogteverschil
Begin maart 2019 was een feestelijke dag voor de gemeente Leusden en haar bewoners. Onder grote belangstelling opende sportcentrum Buiningpark zijn deuren. Er bestond al langere tijd behoefte aan een tweede sportvoorziening voor de vele sportverenigingen die Leusden rijk is. De nieuwe sporthal is tegen een bestaande korf- en handbalaccommodatie aan gebouwd. De ontwikkelaar is erin geslaagd een nieuw, multifunctioneel geheel te creëren. De bijdrage van TreNoMat bestaat uit het realiseren van een scheidingswand en aanbrengen van geluidsabsorberende voorzetwanden.

De volledig energieneutrale sporthal werd ontworpen door Agnova Architecten (Amersfoort) en gebouwd door Bloemendal Bouw (Leusden). Wat afmetingen betreft, lijkt het complex een reguliere sporthal, maar wie verder kijkt ziet direct het hoogteverschil in het dak. Een hoger gelegen dakgedeelte overspant een derde deel van de sporthal, een lager dakgedeelte overspant de rest. Waar de sporthal hoger is, vinden activiteiten plaats waarvoor een obstakelvrije hoogte van ten minste negen meter noodzakelijk is. De rest van de hal voldoet aan de reguliere norm van zeven meter. Op de daken zijn zonnepanelen geïnstalleerd.

TreNoMat-scheidingswand scheidt ‘hoog’ en ‘laag’

Het hogere en lagere gedeelte van de sporthal zijn van elkaar te scheiden met behulp van een neerlaatbare TreNoMat-scheidingswand. Er is gekozen voor een wand in de standaard uitvoering, waarmee geluid kan worden tegengehouden. Voor het bereiken van de gewenste absorptie is rondom in de hal voorzien in een akoestische voorzetwand. Deze is dusdanig effectief, dat de flexibele wand niet over absorptie-eigenschappen hoefde te beschikken. Mocht er in de toekomst behoefte ontstaan aan een tweede flexibele wand, dan kunnen daar extra absorptievoorzieningen in worden opgenomen om de akoestiek in het middelste zaalgedeelte optimaal te beheersen.

Slimme oplossing voor verlichtingsvraagstuk

Het hoge en lage deel kunnen gemakkelijk tot één grote hal worden samengevoegd door de scheidingswand in opgetrokken positie te houden. Op deze wijze is de gehele ruimte geschikt voor reguliere breedtesporten. Dit bracht echter een uitdaging met zich mee. In het hogere deel van de hal hangt de verlichting op negen meter van de sportvloer. Bij regulier gebruik is een maximale afstand van zeven meter vereist voor voldoende lichtopbrengst.

Projectspecifiek maatwerk

Om dit mogelijk te maken ontwierp en realiseerde TreNoMat twee extra hijsmechanismen, waaraan de verlichting is bevestigd. Zodra de wand wordt neergelaten, kan de verlichting worden opgetrokken naar de gewenste hoogte van negen meter. Bevindt de wand zich in opgetrokken positie, dan is de volledige hal op dezelfde wijze verlicht. Deze oplossing is voor dit specifieke project op maat ontworpen en uitgevoerd.

Doelstellingen van het project

  • Het snel kunnen opdelen van de sporthal in twee zaaldelen, waarbij in ieder afzonderlijk deel verschillende activiteiten kunnen plaatsvinden, zonder hierbij overlast van elkaar te ervaren.
  • Voldoen aan de akoestische norm voor de nagalmtijd van NOC*NSF en de hoogste gebruikseisen, in het bijzonder gericht op de doelgroep bewegingsonderwijs.
  • Het beweegbaar maken van de verlichting in het hoge halgedeelte, zodat de verlichting kan worden opgehesen naar ten minste negen meter boven de sportvloer.

Projectdetails en resultaten

  • Toepassing van een TreNoMat-scheidingswand, in elektrisch optrekbare uitvoering. Hiermee kan een derde deel van de hal worden afgeschermd van de rest.
  • Toepassing van geluidsabsorberende voorzetwanden, om te voldoen aan de hoogste eisen voor de nagalmtijd, ook als de wand zich in opgetrokken positie bevindt.
  • De vrije hoogte van de ruimte voldoet ongeacht de indelingskeuze altijd aan de normen voor obstakelvrije hoogte door de verlichting in de hal flexibel in hoogte verstelbaar te maken.
Meten is weten!

Aanvraag akoestische meting

  • Akoestisch onderzoek bij u op locatie;
  • Maatwerk totaaladvies;
  • Garantie op het beoogde resultaat.
whitepaper trenomat
Meer weten?

Download onze documentatie

  • Alle feiten op een rijtje
  • Geselecteerd op onderwerp
  • Vindt u niet wat u zocht? Vraag het ons!
Paul trenomat
Meer weten?

Neem contact op!

+31 (0)172 579720
info@trenomat.nl

In de spotlight

Onze andere cases

Bekijk onze andere cases in het case overzicht.
nieuwsbrief trenomat
Blijf op de hoogte!

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

TreNoMat houdt van korte lijnen. Daarom stellen we u graag met onze gratis digitale nieuwsbrief op de hoogte van productinnovaties en inspirerende projecten. Wilt u altijd geïnformeerd zijn? Schrijf u in en u ontvangt alle relevante updates.